2 månaders läkar kontroll

Jepp de har vi varit på idag, lillan gick igenom besiktningen utan anmärkningar hon har gått upp från 4940 till 5365 på 2 veckor, våran lilla tjej.
Det är underbart att se henne utvecklas men samtidigt vill man ha kvar sin lilla bebis liten ett bra tag till.
Kan inte förstå att vi snart haft henne i 3 månader, känns som de var bara någon vecka sen vi kom hem med ett skrynkligt litet russin från BB.
Hon har haft problem med sår i hals vecken då hon är lite knubbig där, nu har de blivit mycke värre o börjat vätska o lukta så läkaren tog en odling, han misstänkte att de ev skulle kunna vara strepotkocker, de skulle i så fall förklara att hon nu den senaste veckan börjat sova dåligt o vara gnällig om dagarna, vi får svar först nästa vecka o ev penicilin kur då.

Tog även upp med läkaren hur jobbigt jag har det med Neo, att jag mår himla dåligt över att känna mig så fruktansvärt otillräcklig.
Alla som känner oss kan nog intyga att Neo är lite "mer" än dom flesta andra barn.
Jag har ångest o bara längtar tills deblir kväll o han ska gå o sova, du som läser detta måste tycka jag hemsk som vågar erkänna det men så är de, på morgonen när han vaknar har jag ont i magen.
Han är verkligen överallt hela tiden, jag kan aldrig göra honom nöjd, han leker inte ensam el kan sitta still, han trotsar mig, skriker o kastar saker, slår sin systero försöker välta henne ur babysittern, lägger filtar över hennes huvud för att "gömma" henne.
Så har fått en tid om 2 veckor då vi ska till läkaren med honom o jag ev får ett intyg o blir berättigad till mer timmar på dagis.
Detta kanske låter väldigt normalt o så som barn är men det är inte riktigt så, iaf inte så jag känner.

Kommentarer
Postat av: emelie

du är en bra mamma, linda! det blir nog bra snart! stå på dig :)

2008-02-06 @ 17:16:05
URL: http://em3lie.blogg.se
Postat av: Mela

Du är absolut inte en hemsk mamma! nu känner jag inte dig så väl och vet inte hur aktiv Neo är men jag kan ändå förstå dig till en viss del. Engla-Li är väldigt aktiv liten tjej också och det är inte bara en gång jag kännt mig otillräcklig. Nu är hon bra på att sysselsätta sig själv om tiden inte riktigt räcker till för båda och hon finner sig oftast i det. Men man själv känner sig väldigt dålig som mamma när man inte räcker till alla
gånger så på det planet förstår jag dig. Sen tycker jag också att det är väldigt skönt när kl börjar närma sig 19 och hon lägger sig ;)

Ta och kom med på växhuset nån dag också om du känner för det. Då kan neo och engla härja av tillsammans! :)

2008-02-06 @ 18:43:50
URL: http://melano.webblogg.se
Postat av: malin/zazzy

du är en toppen mamma du ska inte klanka ner på dig själv, det är förståligt att du känner att du inte räcker till. du är nog inte den enda mamman som känner sig så. kram på er.

2008-02-06 @ 18:46:02
URL: http://www.zazzy84.blogg.se
Postat av: dollan

LINDA!!
Känner dig inte, men ja ha alltid sagt du är så modig som skaffar tätt, För ja tror ett sånt liten barn, lätt blir så där med ett syskon .Min stora tjej ha inte alls reagerat, och är världens snällaste och jag är ändå trött, och tycker det e skönt på kvällen med "egen tid".

Bra med dagis:)

Du är ..väldigt normal :P tror ja många vågar bara inte prata om "dessa" tankar:)

2008-02-06 @ 19:59:49
Postat av: Minna

Har precis läst en annan blogg där storebror är väldigt aktiv. Stå på dig, låt honom inte få sin vilja igenom. Låt inte Neo bestämma. KRAM!

2008-02-06 @ 20:13:08
Postat av: Hanna

Kram på dig. Jobbar själv på en fsk och tro mig om du har ett över aktivt barn så det h*n behöver är sina föräldrar inte vara ifån dom mer. Hur ska man lära sig fungera normalt i en familj om man inte får vara med den när man behöver den som mest ?
Bara en tanke från mig som har lite i ryggsäcken som man kan dela med sig.

2008-02-06 @ 21:09:30
Postat av: Anonym

Gu så skönt att höra att man inte är ensam om det här. Det enda som skiljer är att Elias är väldigt go med sin lillebror och varje morgon pussar och gosar med honom. Men i övrigt så har jag det också väldigt tungt med det här just nu. Innerst inne så mår man dåligt just över att man känner som man gör och inte orkar med sitt barn och att man inte känner sig tillräcklig, för dom är ju ändå så pass små.

En till sak jag tycker är jobbig är då alla säger att barn är så när dom är små osv..och sen när man ser hur andra barn är så är de ju såå lugna att det inte ens går att jämföra..

Nåja, det är väl bara en period så man får se till att stå ut och som en tjej sa till mig:
se fram emot större barn och lättare tider ;)!

2008-02-07 @ 01:30:28
Postat av: Anna (läsare)

ja,jag skulle inte heller rekomendera att ni satte lillkillen på dagis! som hanna skrev ovan behöver han er mer än någonsin nu. klart det är jobbigt med barn, och jobbigare blir det (större barn, större bekymmer) Men det blir inte bättre av att man "skuffar undan dom" till dagis. Jag tror faktikst att det kan göra det hela ännu värre. Vad ska neo tro och känna när hans mamma inte orkar med honom och skickar bort honom? jag vill inte dömma dig på något sätt, du är säkert en toppenmamma och neo älskar dig fast du inte kan ge honom 100 % uppmärksamhet. kan bara inte för mitt liv tro att dagis är den rätta lösningen. Blir nästan irriterad på dagens föräldrar som använder dagis som någon avlastningsplats när dom själv inte orkar med sina barn förlåt för hårda ord men de är så jag tycker. att ha småbarn _är_ inte lätt, alla mammor har mer eller mindre skuldkänslor för att man inte orkar, hinner med osv osv men snälla linda tänk igenom detta innan du skickar bort honom för det är lite så jag ser på det.

2008-02-07 @ 09:12:23
Postat av: helena

jag har också jobbat mycket på dagis och sett att de flesta barn faktiskt trivs väldigt bra på dagis. många föräldrar har hellre sina barn där än hemma av bekvämlighetsskäl, vilket är helt fel. om man däremot mår DÅLIGT så tror jag barnet mår mycket bättre med ett par timmar extra på dagis än att vara hemma med en deprimerad mamma. du är en jättebra mamma, man får må dåligt ibland!

2008-02-07 @ 09:49:54
Postat av: Linda

ANNA - Nej som sagt du känner inte mig o du vet inget om min situation heller annat än de jag skriver här vilket är en väldigt liten del över hur de eg är o hur jag har det.
Men som läsare kan man ju inte veta så anklagar dig inte för de även om jag kanske inte tycker du ska komma o vara dömmande som jag upplever.
Eftersom jag redan har honom på dagis 15 tim i veckan o han verkligen trivs där tror jag inte han skulle må dåligt över att få vara där några tim extra i veckan, de r ju inte så att jag väljer bort honom, vilket jag inte tror att han heller känner.
Tycker du jag är en dålig mamma el slö förälder för att jag inte har honom hemma med mig när jag ändå är hemma med hans lilla syster oxå el?

2008-02-07 @ 09:50:20
URL: http://www.neoelian.webblogg.se
Postat av: Lisen

Jag kan förstå dig till fullo. Har inte ett överktivt barn, men några timmar till på dagis skadar inte så du får vila. När lillasyster föddes så mådde jag dåligt av ett och annat skäl och hade då storebror på dagis 15 timmar i veckan. När han väl var hemma var jag som ett vrak. Min sambo jobbade mycket, vi hade ingen som kunde hjälpa till direkt. Då pratade jag om att få honom på dagis fem timmar per dag och det var guld värt. Han och lillasyster fick en mamma som orkade mer, som var go och varm, inte var irriterad när han kom hem från dagis. Och han verkade inte alls bry sig om de där extratimmarna. Han märkte nog inte av det ens. Han gillar verkligen dagis också jättemycket.

Det är jätteviktigt att man som mamma får må bra också. Då orkar man med att se till att barnen mår bra och som sagt några timmar till på dagis skadar inte alls! Jag tänker på dig!!

2008-02-07 @ 10:34:23
Postat av: Jessica(jesssicaaa på fl)

Konstigt att mitt namn försvann när jag skrev tidigare. Men nu vet du att det var jag iaf! :)

Jag tycker inte alls som någon annan skrev att det är fel att använda dagis när man ändå är hemma å så. Pratade med dagisfröknarna idag då vi håller på att skola in Elias och de säger att det är jättebra att ett barn som är så aktivt får komma på dagis och få vänner och leka av sig, det behöver dom! och dessutom får de ju en piggare mamma, så jag ser inget negativt med det! :-)

2008-02-07 @ 11:45:56
Postat av: madde

Linda nu tycker jag att du ska sudda ut ditt dåliga samvete, för du är verkligen ingen dålig mamma. Jag tycker det är väldigt modigt av dig att våga vara ärlig och säga hur det är. Många förskönar ju allt. Du är inte ensam, det vet jag. Jag tycker att det är en bra idé att få några extra timmar på dagis för Neo. Han är ju ändå ett sånt barn som trivs på dagis där det händer saker och medan han är där får du en chans att vila upp dig lite så du har mer energi för honom när han väl kommer hem. Det är väl ändå tusen gånger bättre det, än att du ska må som du gör nu. Att känna sig otillräcklig som mamma är nog bland det värsta som finns. Jag tror inte att Neo skulle må dåligt av att vara på dagis lite mer. Han skulle kanske också vinna på det i längden eftersom att han får byta miljö, busa av sig, och sen komma hem till en mamma som orkar mer.
Så försök att inte tänka negativt, även om jag vet hur lätt det är att känna sig otillräcklig. Du är kanon!

2008-02-08 @ 23:16:54
URL: http://tildesmamma.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0