ADHD & Aspergers syndrom



Så himla dålig på att uppdatera bloggen, ska bli ändring på det.
Dagarna o veckorna verkligen springer iväg med rasande fart, hinner inte ens bli måndag så är det helg igen, nåja ska inte klaga våren är här, kan bara bli bättre.

Som jag berättat förut har jag nu gjort utr för ADHD och Aspergers, jag har både och..
Hur känns det? jo det känns bra att äntligen fått vet varför saker varit som dom varit o varför "jag är som jag är", idag ska jag till läkaren och få medicin mot ADHD'n o stämnings stabiliserande medicin för att jämna ut toppar o dalar i mitt mående.
Klart jag ska erkänna att det känns lite ledsamt o kanske till o med lite bittert att ingen såg det här när jag var yngre och gick i skolan, jag hade kunnat få hjälp redan då.
Samtidigt är det ingen ide att tänka så, inget jag mår bättre av ändå, men ni förstår säkert känslan?!

En del kanske tycker det är oklokt att dela med sig av såna personliga skaer i bloggen, men jag ser bara möjligheter i det, främst att få okunniga att förstå vad ADHD och Aspergers egentligen är.
Vet att många tror att ADHD är  "dom här jobbiga ungarna man minns från skolan som bara förstörde o aldrig kunde sitta stilla, dom som bråkade o levde rövaren" riktigt så är det inte men får man inte den medicin o hjälp man faktiskt behöver så blir det lätt så, när ingen ser el hjälper.

Väljer att dela med mig av detta för det finns sån okunskap o fördomar mot människor med funktionshinder, tyvärr.

Hemma har vi ett avslappnat förhållande till detta, men såklart inse allvaret i att faktiskt ha ett neuropsykiatriskt funktionshinder.
Vi kan skoja om det o jag kan säga "idag har jag en DAMP dag, ursäkta om jag pratar oavbrutet o gå på i 200" el "nu var det Aspie som kom fram o tog över" =)
Nu låter detta lite schizo kanske, men vi tycker det är bra.



 


Kommentarer
Postat av: minna

härligt att ni är så öppna med det. och bra för okunniga att se att man KAN funka normalt (som jag tycker att du gör) även fast man har funktionshinder.



visst är sånt här ärftligt?



kram!

2009-04-14 @ 12:41:20
URL: http://www.minnapinna.wordpress.com
Postat av: Linda

Minna - eller hur, ja det är 80-90 % ärftligt, iaf ADHD'n.

Vi får ju se vad som sker, men bra att jag vet att jag har det, om de skulle visa sig att ngn av barnen har det ska de sättas in hjälp omg, med skola osv menar jag.

2009-04-14 @ 12:47:13
Postat av: Anonym

Hej ! vet vad ADHD är....hur yttrar sig ASPERGERS ? . Vad bra att du är så observant när det gäller dina barn , bra att lyfta fram alla psykiska sjukdomar i strålkastar ljuset....har själv en psykisk diagnos och iakttar mina barn , på gott och ont . Det kan ge mig mycket ångest så jag jobbar på att " slappna av " från det .

2009-07-21 @ 01:31:20
Postat av: Anonym

Hej ! vet vad ADHD är....hur yttrar sig ASPERGERS ? . Vad bra att du är så observant när det gäller dina barn , bra att lyfta fram alla psykiska sjukdomar i strålkastar ljuset....har själv en psykisk diagnos och iakttar mina barn , på gott och ont . Det kan ge mig mycket ångest så jag jobbar på att " slappna av " från det .

2009-07-21 @ 01:32:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0